6.2.08

小數怕長計

其實自從第一次到日本到已經去過幾次既今天,腦袋一直有一個問題在思考...就係「點解喺日本街上,咁少垃圾桶既?」

有人話日本人普遍公民意識高,加上習慣將垃圾收好並帶回家處理.而且更會將垃圾分類,再各自回收,所以咪咁少垃圾桶囉.咁事實係咪真係咁樣,又或者只係講咗一半呢?於是,肥龍就往搜尋器輸入 "garbage bin usage in Japan" 試下手氣.結果,搵到從一個叫【Japan for Sustainability】既網頁上睇到呢篇.從報告上睇,相信喺推動公民意識之餘,喺日本(起碼在Hino City),為咗減少廢棄物,正在提倡「用者自(負/付)」既概念,從而希望國民減少製造垃圾. 不過肥龍今次著眼點並非在於減少廢棄物量方面,反而想帶出兩個情況,然後從成本及規模去思考.

情況(一)
喺人多人口稠密既地方設立垃圾桶,並且定期定時,會有工作人員會到垃圾桶所在位置收集垃圾,放進垃圾車,駛往垃圾處理中心/堆田區處理.

情況(二)
不設立或盡量減少設立垃圾桶位置,定期定時工作人員會到民居住所或辦公室附近垃圾收集處收集垃圾,放進垃圾車,駛往垃圾處理中心/堆田區處理.

如果睇番兩個情況,可能會覺得差不多,始終都要搵工作人員定期定時去收集垃圾,送去垃圾處理中心/堆田區處理.但係情況(一)跟情況(二)既最大分別,就係垃圾桶既數量.不論使用任何物資,製造垃圾桶始終有一個成本,而且仲有保養及損壞既情況,如果只係講緊一兩個,當然唔係大問題. 不過如果講到係一個城市甚至於一個國家所需要既數量,大概已經心裡有數,可以係一個好龐大既數目(金錢).另外,單單設立一個垃圾桶只係一個收集垃圾既工具,但當中使用既消耗品如垃圾袋,垃圾車因為行走路線加長而使用能源增加等,都會計算入收集垃圾費用當中.即係話,垃圾桶數量愈多,收集垃圾費用亦相對愈多.

結果,從整個關係鏈上只要從起點著手或者因為著眼點不同,初步睇(希望之後有時間可以搵到啲實質數據去支持),可以把問題帶到精簡及高效益上面.咁小數怕長計,諗如果可以將省落黎既錢再放入綠化項目或其他更有用既資源上,呢個,可能係一個唔錯既政策.

咁以後喺諗「點解咁少垃圾桶?」既時候,或者可以從另一個方向諗.

11 則留言:

匿名 說...

有次去日本, 玩左幾日, 先係和歌山一個景點見到一個水中垃圾...

但係神戶, 成街都係棄置煙頭!

英倫肥龍 說...

你既觀察都係架.相比第一次到日本,依家隨處都唔難見到有垃圾,特別係人多車多既地方.不過如果去一啲市區以外既住宅區,情況都仲係幾好,總叫做整整齊齊.

其實按交通指示過馬路情況差不多,依家都見有人亂過馬路.不過聽果邊啲同事講.咁如果被捉到唔遵守交通指示的話,一律會被指派往被捉到既交通灯位置上,指導其他人過馬路兩個小時(至於有冇罰錢就唔知).

C.M. 說...

我斷估唔係成本原因,而係日本人愛乾淨:

1. 多d垃圾桶會令到條街顯得更烏糟
2. 日本人好少一路行一路係條街食野/拆禮物(我估)
3. 日本唔會容許有人推架木頭垃圾車係條街度出現

... 大概我同你個著眼點真係不同。

英倫肥龍 說...

嗯,有趣.所提及既差異可以慢慢講.

可能我寫得唔好交待得唔消楚. 其實我原意都唔係先由成本方面諗,只係因為我由「點解喺日本街上,咁少垃圾桶既?」呢條問題開始諗,然後得出所寫既推測.咁推測當然可以唔準,尢其係我既推測.

因為我成日諗以日本既生活指數及成本,喺標準化及科研入面,都會涉及精簡及效益方面既考慮.

但係喺我呢個推測過程中,又發覺背後其實隱藏咗唔少成本.而如果,呢個模式加上當地人既生活習慣,或者可以行得通.

雖然無聊,又其實我仲有諗緊呢條問題.:P

C.M. 說...

肥龍兄:

都唔知點解我都覺得有趣。

其實你個分析我覺得無大問題,真,其實背後隱藏左唔少成本。不過對於:

>>喺標準化及科研入面,都會涉及精簡及效益方面既考慮

我覺得以日本人民族性,佢地反而唔會考慮成本,尤其對於某些生活標準,仲要不惜工本。

而且,成本亦可以從社會衛生(醫療成本)、社會價值(動員成本)等等等等 perspectives 來看(也互相影響),所以若以“處理垃圾”既財務效率來比較,成本既意義其實可以更為複雜。

不過我諗,你係咪覺得呢個分析或者可以用係你公司呢~ (查實係咪遮?)

雖然科技發達可以減低某d成本,但成本

英倫肥龍 說...

雖然科技發達可以減低某d成本,但成本...(點解停咗既?!)...c.m.兄你...你...會講番後面既俾我聽嗰呵?

講番正題, 其實我又諗究竟係因為民族性(愛乾淨)令呢個情況出現吖,定係先有目標(如用者自付),再經過一連串思考,取捨,過濾後而得出既結果. 

你講成本亦可以從社會衛生(醫療成本)、社會價值(動員成本)等角度來看,我反而刻意從動機上去思考,所以先從呢個方向出發.不過,呢個方向,可能我又鑽牛角尖都唔定,只係我懷疑呢個唔係必然既情況.不過喺過程中,我可能犯上當中盲點而只往成本/經濟上去諗.而事實,又可能偏偏同成本/經濟無關.

非常同意你提到日本人對於某些生活標準不惜工本.只要見當地購物後既包裝,至垃圾分類及所指定使用既膠袋,不難察覺.

另外,因同你討論呢個問題關係,令我既思考過程刺激不少.實不相瞞,呢單野真係無聊下既白日夢.不過經你一提,覺得更有趣.或者會試下下次喺面試時問下應徵者,睇下會有咩結果(先同下位應徵者講聲sorry呀).

英倫肥龍 說...

忍唔住仲想寫多少少.

另一個令我思考呢個問題就係今次旅行時有日係到雪山/雪場遊覽. 咁當巴士駛到目的地附近準備上雪山時,眼光往窗外看,外面環境雖然未至荒涼,但就肯定「隔涉」,莫講話天寒地凍時,就算係溫暖既日子,要管理垃圾收集絕不容易.更何況將垃圾從山上較高位置運送到垃圾處理中心/堆田區處理.

而且呢個成本相信絕不便宜,兼如果沿途設有好多垃圾桶,要一個一個停低,收集絕對費時.

咁如果加埋之前講日本人愛乾淨,好少一路行一路係條街食野/拆禮物,咁放少啲垃圾桶或者集中一兩個地點作收集(如車站),應該影響唔大.但就算遇著其他國籍遊客,斷估唔敢明目張膽咁亂拋垃圾啩,結果就只有跟大隊,保留垃圾至有垃圾桶先掉.而且最好就係成個雪山都冇垃圾桶,好等所有遊客要帶埋所有垃圾走.

而集中處理既好處係當收集到一個量或定時先處理,成本上行政安排上會比較符合經濟原則.

C.M. 說...

肥龍兄:

查實我真係未講完架,因為你個問題雖然好似好簡單(又好似好...hehe),不過,諗呢個問題令我覺得幾開心。不過琴晚頂唔順,瞓著左。

>>究竟係因為民族性(愛乾淨)令呢個情況出現吖,定係先有目標?

若由ends去justify means,咁應該係先有民族性,因為民族性影響較深入同牢固。計劃者Planner會基於自己個性格(民族性),然後再因應社會特質(民族性+目標),去決定如何建立這個成本結構。再想,因為定垃圾桶數量/位置涉及社會/公共服務,所以更向社會/民族特質層面考慮,而非成本。同時亦解釋“動機”並非從成本作前提考慮。

若先假設動機為“成本優先”,亦未嘗不可,那我會想:垃圾桶數量多了,必須有人清理,尤其橫街窄巷。但不能用太多人力,不能像其他地方一樣用人力推垃圾車,原因是人力貴,清理垃圾不划算。而且,動員成本低,不如要人民自行配合。

尤其你講個雪山既情況,日本人力矜貴更凸顯垃圾桶既矜貴。而且,就算垃圾收集成本低,垃圾桶要融入旅遊區環境也不容易,反而影響景觀,增加成本。山上/邊人又少,唔洗咁多垃圾桶喇。呢個絕對可以係成本考慮。

而且正如你所講,遊客既群體行為都對成本控制有幫助。

(提起雪山都覺得凍)

再祝你新年快樂!

匿名 說...

祝新年快樂! 身體健康! 平安吉祥!

2008 渣打順利!

K 說...

祝您家肥屋潤! 龍馬精神! 生意興隆!
(有肥同龍字在中, 注意注意!)

英倫肥龍 說...

C.M. 兄, on-dog兄, karen,

我都祝各位

「身體健康,身心舒泰,新年快樂!」

家肥屋潤,龍馬精神既肥龍上